Quentin “Q” Jacobsen i Margo Roth Spiegelman nekada, kao djeca, bili su jako bliski. Danas su srednjoškolci čiji su se životi u međuvremenu razišli. Iako žive kuću do kuće, Margo i Quentin vode sasvim različite tinejdžerske živote; dok je Quentin “običan” mladić s “običnim” interesima i običnim brigama, Margo je zvijezda njihove srednje škole. Sudeći po govorkanjima po školskim hodnicima, Margo živi tajanstven život prepun avantura o kojima se samo nagađa, ali svi osjećaju da uzbudljiv. Margo je popularna, zabavna, uvijek interesantna – i kao takva je uvijek upadljiva među svojim vršnjacima koji vode uobičajene, adolescentske živote stisnute između dosadnih školskih obaveza i roditeljskih očekivanja. Quentin, koji je nekada bio blizak prijatelj, sada je, kao i svi ostali, samo promatrač na tribinama.

Jedne večeri, mjesec dana prije maturalne večeri, Margo u pola noći osvane na prozoru Quentinove sobe. Margo je u osvetničkoj misiji od 11 koraka. Cilj joj je, prije nego se oprosti sa srednjom školom izravnati račune sa svima onima koji su je na neki način povrijedili. Margo treba pomoć. I prijevoz. A tko je spremniji pomoći nego stari prijatelj?
Quentin jedva čeka prvi dan u školi nakon njihovih noćnih pohoda. Ne može dočekati da ponovno, i to ovaj put javno, uživa u obnovljenoj bliskosti sa nevjerojatnom Margo Roth Spiegelman! No, Margo se ne pojavljuje u školi. Štoviše, Margo se naredna tri dana ne pojavljuje nigdje i njeni roditelji konačno odluče obavijestiti policiju.

Dok započinje službena potraga za Margo, Quentin nailazi na tragove koji su očito namijenjeni samo njemu. Jedan trag vodi do drugoga i kako ih redom otkriva, tako otkriva i sasvim jednu drugu Margo od one koju poznaje škola, od one koju on poznaje. Ova druga Margo je potpuno drugačija; ima hobije za koje nitko nije znao, raspoloženja koja joj nitko nikada ne bi pripisao, ponašanja koja su ovaj put iscrpila svo strpljenje njenih roditelja.

Ipak, svi žele naći Margo. No, Margo je ostavila tragove samo za njega… Quentin je jako zabrinut, ali i potajno polaskan. Margo želi da je samo on pronađe! (Ili se barem njemu sirotome tako čini…) Quentin uz pratnju nekolicine prijatelja odlazi u potragu za Margo, nadajući se da će je pronaći na vrijeme.

Ovo je treća knjiga američkog YA autora, Johna Greena, koji je oduševio mlade (i starije) diljem svijeta svojim hitom “Greška u našim zvijezdama” (njegova peta knjiga).

Jasna mi je ideja za knjigu. Jasno mi je što je autor htio ispričati. Htio je, kako sam kaže, okušati se u pisanju misterija, i to onom koja se zapetljava zbog jedne stvari koju mi rutinski činimo s ljudima za koje smo romantično zainteresirani – idealiziramo ih, u svojim glavama ih oslikavamo u tako jarkim bojama kakve oni u stvarnom životu ne posjeduju.  Čini nam se da su ti ljudi nešto bolje, nešto ljepše, nešto više. To Quentin čini s Margo; zbog toga je i ne uspijeva pronaći – Margo koju on traži i Margo koja je nestala su sasvim dvije različite osobe. Autor je želio ispričati koliko popularnosti određenih ljudi u ovoj dobi leži upravo u tome kako ih okolina percipira, što najčešće nema veze s time kakvi su zapravo. Jasno mi je i kako mladi ljudi u jednom trenu osjete potrebu nadrasti uloge koje su popunjavali odrastajući u svojoj maloj zajednici, s gnušanjem promatrajući kako svi ostali žive svoje živote kao marionete – vezani i upravljani nevidljivim silama, nesposobni sami se pokrenuti.

Sve ovo mi je jasno. ALI…

Meni je cijela priča pomalo nezgrapno izvedena. Kao da slažem slagalicu koja ima viška dijelova, ali ti nitko ne kaže ni da ih ima viška. To shvatiš tek kada složiš cijelu sliku i nađeš se punih ruku ostalih komadića slike i pitaš se koji vrag si se uopće zaj… svime time, kada konačna slika na kraju uopće ne ispadne tako spektakularna kako su upute i slike na kutiji (čitaj – koricama knjige) obećavale.
Ovo je tip knjige koji me naljuti kada dođem do kraja jer osjećam da me netko malčice namagarčio – obećao mi nešto nevjerojatno, a onda me iznevjerio, dajući mi nekakav mrljav završetak zbog kojeg mi bi žao što sam potrošila vrijeme na ovu knjigu umjesto da čitam nešto drugo. Primjerice, sastav svoje kreme za ruke koja nikako da mi pomogne oporaviti kožu na ovom vjetru…
Nakon izvrsne “Greške u našim zvijezdama” nadala sam se nečemu boljem, iako u toj mojoj nadi nema logike jer je ova knjiga napisana 4 godine PRIJE “Greške”, samo sam je ja čitala nakon “Greške”.

Ako ništa drugo, saznala sam za zanimljiv fenomen – “paper towns”. Autor je u nekoliko intervjua objasnio da naslov/naziv ima više značenja. U samoj knjizi, to je fraza kojom Margo opisuje malu zajednicu u kojoj žive; predvidljivi ljudi nezanimljivih, “papirnatih” života. Nadalje, ovaj naziv opisuje zanimljivu pojavu na Floridi – postojanje mjesta ucrtanih na kartama koja u stvarnosti ne postoje. Možda su nekada bila predviđena za gradnju, ali je gradnja napuštena ili nikada nije niti započeta. Konačno, “paper towns” je kartografski fenomen; kartografi bi u svoje karte umetali izmišljene gradove i mjesta kao nekakvu vrstu copyrighta.
Eto, bar sam malo pametnija izašla iz ovog Greenovog “papirnatog grada”.  Da budem iskrena i ja sam, kao i Margo, jedva čekala da se od tamo iščupam. Sorry, Mr. Green.

Nadam se da će film biti interesantniji. Najavljen je za ljeto, točnije srpanj ove godine, a glavne uloge pripast će Natu Wolffu (koji je glumio neponovljivog Isaaca u filmskoj verziji “Greške”) i djevojci koja je popularnost stekla na modnim pistama, Cari Delevingne.

Prijevod knjige obećan je hrvatskim čitateljima prije izlaska filma.

XOXO