Kovač je sretan čovjek. Iako se i sam bliži četrdesetoj, upao je u oko susjedi koja je njime ocarina. Već šest mjeseci svakoga jutra ona se trudi uskladiti svoj odlazak na posao s njegovim, kako bi na stubištu razmijenili “Dobro jutro” koje je mnogo više od običnog pristojnog pozdrava. Ona je brižna i uvijek se brine o tome kako je on proveo dan i ne može spavati ako njegov automobile nije na parkiralištu. Iako je i sama već blizu četrdesete godine i iza sebe ima propalu dugogodišnju vezu, spremna je s njime imati obitelj i započeti potpuno novi život. Jedini je problem što – Ozren ni za što od navedenog ne zna. 🙂

susjed-quote-3

Katarina Bauković je tridesetsedmogodišnjakinja zaposlena u Zavodu za zapošljavanje. Živi sama, u stanu koji je dva kata iznad stana u koji se prije šest mjeseci doselio Ozren Kovač. Ili barem ona pretpostavlja da se on tako zove. Katarina iza sebe ima propalu vezu, težak odnos s majkom i sestrom. Nema hobija i nema stalnih prijatelja. Njezin život se, osim na šalteru dok je na poslu, odvija kod kuće ispred televizora. A onda se dogodio on.

susjed-quote-1

Zbog njegovog: “Dobro jutro” Katarina svakoga dana izlazi u točno određeno vrijeme iz stana, kako bi ga na idealnoj poziciji srela na stubištu. I taj pozdrav je sjeme iz kojeg Katarina počinje uzgajati fantazije o zajedničkoj budućnosti. No, Katarina ubrzo shvaća da je ono što je ona iskonstruirala iz tog njihovog susretanja na stubištu u otrežnjujućoj opreci sa stvarnošću. I taj sudar plodova jednog izmučenog, ali hiperaktivnog uma i hladne zbilje prelomit će nešto u njoj, a čitatelj će na rubu stolca u nevjerici promatrati njezino ponašanje, nesiguran treba li se smijati ili plakati ili se pokupiti dok još ima vremena.

susjed-quote-4

Ovo je prva knjiga koju sam čitala nakon knjige “Dani zaborava” Elene Ferrante i nisam mogla ne primijetiti određene sličnosti između Katarine i Olge. I jedna i druga su žene koje je su ljudi koji su im bitni odgurali na poziciju zanemarenih i nevažnih. I jedna i druga junakinja zbog života u toj zoni nevidljivosti doživljavaju komplicirana unutarnja stanja koja im drastično krive percepciju stvarnosti i u skladu s time diktiraju vrlo bizarne reakcije na okolinu. Katarina Bauković postaje neprepoznatljiva jer u tom nekakvom mrtvom kutu živi već godinama, a Olga zbog toga jer je u njega, bez upozorenja i pripreme, naglo odbačena.

susjed-quote-5

I u jednom i u drugom slučaju promatramo ljeto, jesen i zimu – bujanje, sazrijevanje i smirivanje – onog specifičnog ludila žene čije su se fantazije otele kontroli.

susjed-quote-6

Marina Vujčić se, međutim, primila teže, zahtjevnije i nezgrapnije pripovjedne perspektive – one iz drugog lica. I briljirala u kreiranju nezaboravnog lika, izvrsnog tempa zbivanja, dinamičnog odnosa između čitatelja i junaka te čitalačkog užitka zbog lakoće pripovijedanja.

susjed-quote-8

Jedna od stvari zbog kojih ovu knjigu nisam ispuštala iz ruku je upravo spomenuti dinamičan odnos između čitatelja i junakinje knjige. Katarina Bauković je smiješna i izravna. U njezinim izjavama se prepoznajemo, simpatična su nam njezina priznanja vlastitih nesavršenosti. Uz nju se već u prvih nekoliko stranica osjećamo kao u društvu nekoga s kime smo bliski već godinama. No, kako napredujemo kroz knjigu, shvaćamo da smo se polagano ulovili u mrežu Katarininih misli, pretpostavki i zaključaka koji postaju sve začudniji i sve poremećeniji. Dok shvatimo da smo uznemireni onime što ona misli i čini – i da nam možda više nije ugodno boraviti u njezinoj blizini – već je kasno; Marina Vujčić je vaše poglede neprimjetno zakovala za ovu priču i ne možete se odlijepiti dok je ne otpratite do samoga kraja.

susjed-quote-9

Meni je ovo prvi susret s pisanjem Marine Vujčić, a kada netko uspije razviti jedan toliko složen i opasan svijet unutar nečije glave, za mene postaje pisac čije će knjige nastaviti nalaziti put do mojih polica. Tek toliko da znate.

Nakladnička kuća V.B.Z. i Tisak Media su roman “Susjed” odabrali kao najbolji neobjavljeni roman 2015. godine i Marinu Vujčić nagradili iznosom od 100.000 kn. Tek toliko da znate. 🙂 Izvrstan opširniji članak i popratne sadržaje možete naći na portalu Čitaj me.

Znate što? Mislim da smo svi sposobni u svojim razmišljanjima i ponašanjima otići “u crveno” koje je za “žutu knjižicu”. 😀 Ipak, mnogi od nas se znaju na vrijeme obuzdati. No, tko zna što bi o našim ludim fazama mogli ispričati bivši partneri? 😀

Vjerujem i da nam se svima dogodilo da smo imali susjeda ili susjedu koju smo se nadali sresti na putu do kontejnera. Pa smo se pomno uređivali za jedan takav izlazak. 🙂 Lako je se smijati i rugati Katarini, ali svi smo mi sigurno bili u sličnoj fazi. Ako ikada, onda za vrijeme srednje škole ili studija. Znam da sam ja još kao srednjoškolka znala preko volje ići bacati i tri vreće smeća, u odjeći “za po doma” – nešto prastaro s kapuljačom gore i nešto s puno rupa i zakrpa dolje, plus ofucane stare papuče nazuvene preko debelih bijelih čarapa za tenis. Kad smo već kod toga, kako to da svatko ima par tih debelih bijelih čarapa za tenis, a barem 70% nas nikad nije treniralo taj sport? Odakle dolaze te čarape? Anyawy, onda se dogodi VELIKO DOSELJENJE i već sljedeći dan se sama nudim šokiranoj mami da idem baciti smeće, pokupiti poštu, kupiti kruh i mlijeko. Prije izlaska iz stana barem 30 minuta trošim na uljepšavanje. One tri vreće smeća iznosim u tri različita termina tijekom dana, da pokušam povećati vjerojatnost da ga sretnem na ulazu u zgradu. Odjednom odbijam kupovati WC papir. Jer kakve sam ja sreće, baš TAD ću ga sresti – kada me majka pošalje po dva paketa onoga koji je na akciji i dobiješ 2 role gratis. 🙂 Ah, memories… Što vi mislite, jeste li možda vi ikada bili netko zbog koga se netko drugi debelo brinuo u kakvom će izdanju napustiti kuću za slučaj da vas susretne? 🙂

susjed-quote-10

Okej, prestajem biti neozbiljna. Ovo je ozbiljna knjiga i ja ozbiljno planiram pokloniti dva primjerka.

KAKO DO KNJIGE? (***DARIVANJE ZAKLJUČENO***)

Negdje pri početku knjige, Katarina otkriva kako je nečije osobno ime dobar orijentir za odluku bi li s nekom osobom čovjek trebao imati posla. 😀 Pa kaže: “Kad muškarac ima ružno ime, meni to nije dobar znak. Evo, recimo, moj bivši, Zvonko. Odmah sam mogla znati da nešto nije u redu. Ne možeš računati na čovjeka koji se zove Zvonko.”

Kako biste ušli u izvlačenje za primjerak ove knjige, na [email protected] mi pošaljite mail naslova “Susjed” i napišite mi koje muško ili žensko ime, po vama, znači loše vijesti. 🙂 Moje je “Marko”. Iskustvo me naučilo da je “Marko” u prosjeku izrazito zgodan tip i toga je jako svjestan, i da će očekivati da mu se zahvalite na interesu za vas tako što ćete mu dopustiti da vas odmah nakon upoznavanja primi za… nekakvu mekanu izbočinu, iznad ili ispod struka. 🙂

A sad vi… 😀