Još jedan povijesni roman u mojim rukama. “Grimizni lav” je drugi roman o Williamu Marshalu, engleskom plemiću, vitezu, suvremeniku Richarda Lavljeg Srca i njegovog brata Johna. Prvi roman o usponu viteza Williama, o počecima njegove karijere, od kućnog prvaka i viteza na turnirima do velikodostojnika i suvladara zemlje, opisano je u romanu “Najveći vitez”, no oni se mogu odvojeno čitati. To su samostalni romani, iako na Goodreadsu navode čak 5 romana.

William Marshal iskazao se hrabrošću, te ga je kraljevski dvor nagradio brakom s Isabelle de Clare, bogatom nasljednicom posjeda u Irskoj, Engleskoj i Normandiji. Iako je brak bio dogovoren, supružnici su se uvijek dobro slagali, te su imali ukupno desetoro djece. Isabelle nije bila žena koja je muža morala samo zadovoljiti u krevetu, već je uz njega stajala i u najtežim trenucima, bila mu je oslonac i sigurna luka. Ona je snažna žena koja stoji uz svog muža, njegov ravnopravni partner, štiti djecu pod svaku cijenu, točno zna što treba napraviti i kako se ponašati na dvoru. William je bio vrlo sposoban vojnik i zapovjednik, uz vještinu da pregovara i traži diplomatska rješenja, što su mu mnogi, pa čak i njegov najstariji sin – često zamjerali.

Mir u Engleskoj vrlo brzo se narušio smrću kralja Richarda, te je na tron sjeo njegov brat John. Poroci mu nisu bili strani, pohlepan za ženama, pohlepan za teritorijem, ali i za knjigama. Rijetko kojem vitezu je u potpunosti vjerovao, konstantno je iskušavao njihovu vjernost, uzimao je njihove sinove kao taoce kako bi se uzorno ponašali i punili kraljevsku riznicu. William i Isabelle nisu bili iznimka. Vjernost kralju i zemlji nije jednostavna stvar za obitelji koja u vlasništvu posjeduje posjede i u Engleskoj i Francuskoj.

Francuska je blizu i vreba engleske posjede. Izgleda da Williamu i Isabelle dolazi oluja iz svih smjerova. Ako žele opstati, moraju vrlo mudro ploviti po uzburkanom moru izdaja, osveta, dvorskih spletki i držati se zajedno kao moćna obitelj koja se od blata vrlo brzo može uzdići do samog vrha.

Ovo je roman koji u vama izaziva ljutnju, suosjećanje, suze, borbenost, milost… Pustila sam suzu prilikom čitanja zadnjeg poglavlja. Jednostavno moraš zavoljeti likove i duboko proživljavati sve što ime se događa. Autorica vjerno opisuje srednji vijek, odjeću, hranu, godišnja doba, dvorce i posjede; na sjajan način oživljava prošlost (The Times), njezini likovi su čarobni, a priča ne dopušta predah (Barbara Erskine).

Elizabeth Chadwick upotpunjuje činjenice o mladom Willimu Marshalu ukoliko niste čitali prvi dio “Najveći vitez”, ali to tako dobro radi da ne dosađuje onima koji su ga ipak pročitali. Zato su ta dva romana, iako povezana, vrlo dobra samostalna djela.